over naald en draad, deel 3

specialenaalden V l n r: borduurnaald met punt, borduurnaald zonder punt, sashikonaald, blindemansnaald, gebogen chirurgische hechtnaald, kralennaald, platte 2-ogige naald

nogmaals over borduurnaalden, in dit blog schreef ik al eerder over borduurnaalden, nu wil ik graag een paar bijzondere naalden benoemen.

Sashikonaalden zijn japanse naalden die speciaal ontwikkeld zijn voor sashiko, een japanse borduurtechniek van kleine rijgsteekjes, die niet groter mogen zijn dan een rijstkorrel. Sashiko is ontstaan in Japan toen arbeiders geen versieringen groter dan een rijstkorrel mochten maken, het is een borduurtechniek waarin vlakken gevuld worden met rijgsteken ter grote van die ene rijstkorrel. Het bijzondere van deze naalden is dat ze heel erg scherp zijn, en zo dik dat het oog van de naald geen verdikking in de naald vormt, daarbij is het oog iets platter, zodat de naald zonder tegenwerking makkelijk door veel lagen stof kan zonder dat de schouders van de draad tegen de stof aan stoten. Deze naalden zijn speciaal voor deze borduurtechniek ontwikkelt, maar deze naalden zijn ook erg fijn om te gebruiken als je met bijzondere en kwetsbare garens werkt.

Blindemansnaalden en chirurgische gebogen naalden gebruik je speciaal voor het afwerken van losse draadjes. Deze naalden hebben geen gewoon oog, maar een wigje waardoor je het draadeind kan trekken om deze weg te steken. De gebogen chirurgische naald kan ook eg handig zijn om een borduurwerk in een houten borduurring vast te naaien, zeker als je die met een naaldentang gebruikt, je kan dan in hoekjes waar je anders nooit kan komen.

Kralennaalden zijn hele dunne en flexibele naalden met een relatief groot oog, die goed te gebruiken zijn met naaimachine garens, metallic garens en fil a gant. Doordat deze naalden zo dun zijn buigen ze makkelijk en gaan ze al snel naar je hand staan. Ik gebruik een kralennaald eigenlijk altijd als ik met machinegaren of fil a gant werk om kralen, pailletten, gouddraad of chenille en andere materialen op te borduren.

Platte 2-ogige naald voor metaalborduurwerk. Dit is een handgesmeed zilveren naaldje met 2 vierkante ogen wat speciaal voor borduurwerk met metallic strips gemaakt wordt. Dit is een traditionele vorm van borduurwerk die met name in Indië en het oude Ottomaanse Rijk beoefend werd.

Continue reading
  160 Hits
  0 Comments
160 Hits
0 Comments

Hoe en waarom gebruik je een borduurraam?

Zijdenborduurders-werken-op-een-zgn-Metier16-de-eeuw Zijdenborduurders-werken-op-een-zgn-Metier16-de-eeuw

In een borduurraam kan je de ondergrondstof waarop je gaat borduren recht van draad opspannen, dat wil zeggen dat schering en inslag haaks op elkaar staan en de stof niet scheef getrokken wordt. Daardoor vervormd de stof niet tijdens het borduren. Doordat de stof opgespannen is zal je niet snel je borduursteken te strak aantrekken, daardoor komen borduursteken mooi op de stof te liggen. Een borduurraam zet je altijd zodanig vast dat je je handen vrij hebt, je kan dan een hand boven het raam hebben en een hand onder het raam. Op die manier kan je je naald als het ware van de ene hand in de andere hand doorgeven. Een doe-het-zelfpakket om een eenvoudig borduurraam te maken vind je hier in de webshop.

Als je draad, lint of koord opnaait heb je een hand vrij om het materiaal op de juiste plek te houden en kan je met de andere hand de naald uit de stof trekken en weer in de stof steken, op deze manier heb je veel controle over je borduurwerk. Een borduurraam kan je met tafelklemmen of lijmklemmen uit de bouwmarkt aan een tafelrand vastklemmen. Een groot borduurraam wordt ook vaak op al dan niet in hoogte verstelbare schragen gelegd. Alternatieve mogelijkheden zijn bv een standaard voor een keyboard, of een borduurraam tussen een tafelblad en een in hoogte verstelbare strijkplank.Of zet met stevige klemmen latten vast onder een tafelblad en laat deze ca. 50 cm uitsteken, hier kan je het borduurraam op leggen en heb je beide handen vrij om te borduren. Een traditionele borduurstandaard op poten is niet praktisch omdat je dan het werk niet om kan draaien, wat wel prettig is om je draadeinden meteen weg te werken. Vooral voor het tamboureerborduurwerk of broderie d’art met de lunevillenaald is het erg fijn als je het werk makkelijk om kan draaien, omdat je aan beide zijden van de stof wil kunnen werken. 

Met een klein borduurraam werk ik graag met een stitchsmart borduurstandaard, een in hoogte verstelbare standaard met draaibare klem waarin het borduurraampje geklemd kan worden, daarmee kan ik ook zonder tafel in de buurt overal werken ( dus ook op de bank!)

Om een stabiele zithouding te bevorderen en ook de hand onder het borduurraam wat te ondersteunen kan een voetsteun onder een van je voeten helpen, ik gebruik daar graag een verstelbare voetsteun voor gitaristen voor. Op deze voetsteun zet ik m’n linkervoet, omdat m’n linkerhand ook onder het borduurraam blijft,  linkshandigen die hun rechterhand onder het borduurraam kunnen hun rechtervoet op een steuntje zetten. Hierdoor neem je een asymmetrische zithouding aan die lang vol te houden is. Verder is het belangrijk om regelmatig even je rug te strekken en hoofd en schouders even los te schudden om het borduren lang vol te kunnen houden.

  176 Hits
  2 Comments
176 Hits
2 Comments

over gereedschappen, deel 1

gereedschappen1 verschillende gereedschappen die handig zijn voor borduur-sterren.. schaartjes, borduurringen, kralenbakjes

Natuurlijk heb je voor borduren eigenlijk genoeg aan een lapje, een naald en garen...

Toch zijn er een aantal gereedschappen die het borduren kunnen vergemakkelijken, ik wil er een aantal uitlichten in dit blog. En daarbij uitleggen waarom ik deze gereedschappen zo handig vind en hoe ik ze gebruik. 

Borduurringen: Er zijn verschillende soorten borduurringen in omloop, waarvan de houten borduurringen in verschillende maten het bekendst zijn. Deze borduurringen gebruik ik eigenlijk alleen als decoratieve afwerking/ omlijsting van m’n borduurwerk. Ik heb een voorkeur voor het opspannen van m’n stof in een recht borduurraam, omdat je daarin je stof recht van draad op kan spannen om op te werken. In een rond frame zoals een borduurring zal je altijd je stof enigszins schuin trekken. Voor freestyle borduren of een klein borduurwerkje op een bestaand kledingstuk gebruik ik soms wel een borduurring, maar dan heb ik de voorkeur voor een kunststof ring met een metalen klem, die je stof direct vastklemt en ook weer makkelijk verplaatsbaar is. Doordat deze verplaatsbaar is hoeft deze niet groot te zijn, de ring van 13 cm is ideaal omdat deze goed met een hand vast te houden is.

Scharen: Voor het borduren is een goed scherp klein borduurschaartje onder handbereik erg prettig om draden af te knippen, ook dicht tegen de stof aan na het afhechten. Een stofschaar wordt gebruikt om de stof waarop je werkt op maat te knippen, zorg ervoor dat je die echt alleen voor stof knippen bewaard, van papier wordt een schaar erg snel bot. Een goudschaartje kan een oud borduurschaartje zijn, of een goedkoop maar wel scherp schaartje. Je knipt hiermee metaaldraad, cannetilles en purls in verschillende diktes, dat is nogal een aanslag op je schaar, vandaar dat je daarvoor geen mooi waardevol schaartje moet nemen.

 

Continue reading
  358 Hits
  0 Comments
358 Hits
0 Comments

#Project Oakleaves @Masterly Den Haag, een terugblik.....

IMG_20211024_112143724 Uitzicht over de Hofvijver vanuit Hoogsteder & Hoogsteder, de hoofdlokatie van Masterly The Hague

Nog even terugkijken op Masterly The Hague

 

Ik had het voorrecht om met m'n geborduurde eikenbladeren naast het originele schilderij van Jasper van Lanen te hangen, het schilderij dat m'n inspiratiebron was.

M'n eikenbladeren waren rechtstreeks op de historische textiele wandbespanning bevestigd, en wekten de indruk zo uit het het schilderij te komen waaien...

 

Continue reading
  515 Hits
  0 Comments
515 Hits
0 Comments

MASTERLY THE HAGUE, #PROJECTOAKLEAVES

IMG_20200623_225325757 #ProjectOakleaves voor Masterly The Hague

Masterly The Hague:

een biennale
voor Oude Meesters,

Dutch Design, kunst
en fotografie.

met als thema:

Ode aan het 
Nederlandse landschap


21 - 24 oktober 2021
Lange Vijverberg 14_15_16
 en The Kings Ballroom
Museumkwartier Den Haag

Op prachtige locaties tegenover de Hofvijver en in het Museumkwartier, zullen van 21 - 24 oktober 2021 monumentale panden gezamenlijk de deuren openen voor het publiek.

Ik heb de eer voor deze biennale geselecteerd te zijn! mijn werk, #ProjectOakleaves zal te zien zijn op de eerste verdieping van Hoogsteder&Hoogsteder, Lange Vijverberg 15, Den Haag.  Het thema van deze biënnale is "Ode aan het Nederlandse landschap". De geselecteerde deelnemende ontwerpers, kunstenaars en ambachtsvakmensen laten zich inspireren door een selectie van kunstwerken uit de collectie van Hoogsteeder & Hoogsteeder.  Geïnspireerd door het schilderij van Jasper van der Lanen borduur ik eikenblaadjes van 4x2 cm in goud- oker- en bronstinten in verschillende borduurtechnieken zoals goudborduurwerk en vrije interpretaties van broderie d'art en freestyle borduurwerk. Daarmee borduur ik voort op traditioneel goudborduurwerk van eikenbladeren op formele kleding van hoogwaardigheidsbekleders.

Continue reading
  1045 Hits
  0 Comments
1045 Hits
0 Comments

Kralen in Broderie d'art

20180926_221423 Broderie d'art, kralen in diverse vormen en maten geborduurd met een lunevillenaald.

Welke kralen gebruik je in broderie d'art?

Kralen bestaan in soorten en maten, en natuurlijk kan je die allemaal gebruiken voor broderie d’art als deze goed in je ontwerp passen. De meest gebruikte kralen om mee te borduren zijn tussen de 1-5 mm groot. Als algemene regel geldt, hoe kleiner de kraal, hoe mooier er een gebogen vorm mee geborduurd kan worden, kleine kralen kunnen een bocht soepeler maken dan grote kralen, grotere kralen zullen een hoekiger bocht vormen. Grotere losse kralen kunnen wel goed toegepast worden als accent.

De techniek van kralen opnaaien met de lunevillenaald is er op gericht om tijd te besparen, de kralen zitten al op de werkdraad en hoeven dus niet steek voor steek, kraal voor kraal opgepakt, aangeregen en opgenaaid te worden. De meeste kralen die regelmatig gebruikt worden in broderie d’art zijn van glas of kristal en worden op draad verkocht. Deze kunnen eenvoudig van deze draad op een werkdraad overgezet worden, ook weer erg fijn om daarmee tijd te kunnen besparen. Een ander voordeel van kralen op draad verwerken is dat je niet afhankelijk bent van het feit of er al dan niet een (kralen-)naald door je kraal past, kralen kunnen zo dun zijn dat ze alleen maar van kralendraad op een zijden werkdraad overgeschoven kunnen worden! Kralen kunnen we onderscheiden in kleur, transparantie en glans, en natuurlijk de vorm, die onverwacht veel invloed op het eindresultaat heeft.

Verschillende vormen kralen:

Rocailles: De meest bekende vorm kralen is de rocaille, een ronde kraal. Ik werk zelf niet graag met rocailles, doordat ze rond zijn komt de vorm die ermee geborduurd wordt niet goed tot z’n recht, verschillende steekstructuren slaan met rocailles dood omdat ze geen richting geven, je oog niet begeleiden in een kijkrichting over je werk heen. Een paar rijen rocailles naast elkaar vormt een vlak van ronde vormen waarbij het niet veel uitmaakt of de kralen netjes achter elkaar liggen of dat ze meer willekeurig geborduurd zijn. Ik kies alleen voor rocailles als de kleur of schittering iets toevoegt aan m’n werk, wat andere kralen uit m’n collectie niet doen.

3 facetten kralen: Deze kralen zijn aan de uiteinden rondgeslepen en hebben geslepen vlakjes. Dit zijn mijn favoriete model kralen, door de facetten vangen ze het licht steeds op een andere manier. Deze kralen zijn iets langer dan ze breed zijn, waardoor ze altijd een richting in je borduurwerk geven. Met deze kralen komen verschillende steekstructuren goed tot z’n recht, en deze kralen kunnen goed gebruikt worden in vlakvullingen waarbij het vlak met parallelle golvende lijnen gevuld wordt.

Continue reading
  754 Hits
  0 Comments
754 Hits
0 Comments

patronen overnemen op stof

pfaff met m'n mooie Pfaff naaimachine een stencil maken voor het overbrengen op stof

PATRONEN OVERNEMEN OP STOF

Voordat je begint aan een borduurwerk is het altijd fijn om een patroon op de stof te zetten als leidraad. Ik kies zelf altijd voor een kleermakerskrijtpotlood. Dit is een heel dun vulpotlood met kleermakerskrijt van 0,9mm dik, daarmee zet ik tijdelijke patroonlijnen op de stof. Het voordeel is dat dit heel snel stoffig wordt en verdwijnt waardoor er geen lijnen op je werk achterblijven. Mocht je een lijn hebben gezet die niet naar je zin is kan je deze makkelijk wegvegen met een babytandenborsteltje. Ik gebruik nooit markers of pennen, omdat deze vaak niet goed te verwijderen zijn, en ik niet weet wat de inkten op de lange termijn voor een inwerking op de stof hebben.

 

PATROON OVERBRENGEN MET ZIJDEVLOEIPAPIER

Hiervoor heb je nodig:

Continue reading
  1367 Hits
  0 Comments
1367 Hits
0 Comments

over stoffen...

IMG_20210616_115657301 tamboureerborduurwerk met zijden garens op denim
 Over stoffen… De basis van bijna ieder borduurwerk is een ondergrondstof waarop gewerkt wordt (een opvallende uitzondering zijn de verschillende naaldkanttechnieken). In principe kan er op iedere stof geborduurd worden, net als op papier en andere minder voor de hand liggende materialen zoals bladeren en ik heb zelfs wel borduurwerk op een ve...
Continue reading
  940 Hits
  0 Comments
940 Hits
0 Comments

Persoonlijke ontwikkeling in een ambacht

20190905_150515 Broderie d’Art met diverse technieken: lunevilleborduurwerk, Goldwork, Passementvlechten en freestyle borduurwerk
Broderie d'Art is een stijl van werken op het kruispunt van ambacht en kunst.  Kunst, omdat borduren een ambacht is dat als medium toegepast kan worden in allerlei kunstuitingen, van conceptuele kunst met een boodschap, mode en haute couture, decoratieve kunst en vormgeving tot figuratieve weergave van de natuur. Om je daarin te ontwikkelen is...
Continue reading
  1140 Hits
  0 Comments
1140 Hits
0 Comments

over naald en draad deel 2

20190505_125343 fil a gant, oorspronkelijk gebruikt voor het haken van handschoenen, nu favoriet in borduurateliers.
Over garens, ik maak voor borduurwerk een onderscheid in draad wat opgenaaid wordt, zoals gouddraad, gimpkoord, fantasiegarens, chenilles en lint, en borduurgarens waarmee geborduurd kan worden. Welk garen voor borduren geschikt is, is eigenlijk alleen een kwestie van smaak en van functie van het borduurwerk, alles wat in een naald gestoken kan wor...
Continue reading
  1145 Hits
  2 Comments
1145 Hits
2 Comments

Broderie d'art in Haute Couture

WP_20150701_004-1 #Luneville borduurwerk voor Atelier LeonLeon
Broderie d'art is het hele brede scala aan borduurtechnieken wat toegepast wordt binnen de haute couture, hieronder wordt verstaan het borduren met de lunevillenaald om kralen en pailletten relatief snel op te kunnen borduren, maar ook goudborduurwerk, borduurtechnieken in reliëf, en ook verschillende freestyle borduurtechnieken. Voor broderie d'ar...
Continue reading
  1830 Hits
  0 Comments
1830 Hits
0 Comments

over naald en draad, deel 1

IMG_20210223_125240234 #petitesastuces...
BORDUURNAALDEN Naalden werden in de prehistorie al gebruikt. Ze werden toen van been of hout gemaakt. Kleding werd onder andere gemaakt uit dierenhuiden die met naald en draad in de benodigde vorm werden gestikt. Borduurnaalden zijn er in verschillende types en diktes, de keuze van je naald is afhankelijk van je garen en je ondergrondstof. Naalden ...
Continue reading
  1186 Hits
  0 Comments
1186 Hits
0 Comments

Borduurwerken ontwerpen

WP_20150508_003-1 Detail Pauwblauw
Ik wil hier kort ingaan op het ontwerpen van borduurwerken.. Inspiratie kan overal vandaan komen, uit structuren in de natuur, architectuur, kunst, borduurmaterialen die je verzameld hebt… Een grote inspiratiebron voor mij is het werk van Ernst Haeckel, die microscopisch gedetailleerde tekeningen van natuurlijke structuren heeft gemaakt. Maar ...
Continue reading
  1270 Hits
  2 Comments
1270 Hits
2 Comments

over licht en zicht op borduren

artdubrodeur Art du Brodeur
als we het over borduren hebben, gaat het vaak over technieken en materialen, maar vergeten we een aantal basisvoorwaarden... zorg voor helder licht op je werk, zodanig dat je zelf geen schaduwen op je werk veroorzaakt. In de oude borduurateliers stond het borduurraam altijd voor het raam, liefst op het noorden, om optimaal daglicht op het werk te ...
Continue reading
  1029 Hits
  2 Comments
1029 Hits
2 Comments

Broderie d’art, borduren met de lunevillenaald

WP_20141214_001-1-002 broderie d'art met lunevillenaald
De meest in het oog springende techniek in broderie d'art is het borduurwerk met de lunevillenaald of tamboureerhaaknaald op een opgespannen stof in een borduurraam. Met deze lunevillenaald haak je als het ware lossen door de stof heen die een kettingsteek vormen. Deze techniek wordt meestal toegepast op een niet-aftelbare stof, bij voorkeur zijden...
Continue reading
  1388 Hits
  10 Comments
1388 Hits
10 Comments

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.moniquenwerk.nl/